Řecko 2008 - III. část

Sparta, Mystra a starověká Olympie

Z Nafplia (II. část) jsme pokračovali do Sparty. Tam musíte přes Tripolis (6 eur), vystoupíte ale na nádraží, odkud autobusy do Sparty nejezdí - musíte se tedy buď doptat na to druhé, nebo využít taxi. Nicméně cesta není tak složitá a není to nijak daleko (nejdřív najdete hlavní a půjdete rovně směrem do města, pak odbočíte doprava a už je to stále rovně). Druhé autobusové nádraží je naproti vlakovému, ale vlakem se do Sparty bohužel nedostanete. Autobus do Sparty stojí 4,9 eur.Z památek toho ve Spartě mnoho nezbylo, a tak jedna z nejzajímavějších věcí, které tu můžete vidět, je socha krále Leonida.Asi 10 km odtud ale leží Mystra, byzantské město, které rozhodně stojí za návštěvu (několikrát denně se tam ze Sparty dostanete autobusem, 1,4 eura). Novodobá Mystra je příjemné malé městečko s ochotnými obyvateli ... krosny nám pohlídali v restauraci (není tu ani žádné nádraží ani turistické informace kde by se batohy daly normálně schovat). K památce musíte ještě kousek dál. Celá stará Mystra je hodně do kopce - úplně nahoře je hrad, pod ním se postavili tzv. horní město, které opevnili, a pod ním později vzniklo ještě dolní město, které si také opatřilo hradby. Zachovali se zde zdi domů a spousty kostelů - ty stojí celé. V jednom z nich dokonce stále žijí jeptišky. I tento kostel je přístupný, a přestože mají u vchodu šátky, je vhodné mít s sebou alespoň dlouhé kalhoty. Odměnou za výstup na vršek kopce vám bude krásný výhled po kraji i na zbytky kdysi jistě velmi krásného města. V Mystře není mnoho zdrojů vody (našli jsme 1 hned dole), proto doporučuji zásobit se vodou. Pokud nepospícháte k autu, nemusíte dolů do města chodit zpátky památkou ani po silnici - pokud se od horního vchodu vydáte do leva ještě kus do kopce, narazíte po levé straně na pěšinku, kterou sejdete přírodou (druhá polovina podél vyschlého potoka) do středu vesniceZ Mystry se musíte vrátit zpět do Sparty. My dále pokračovali do Olympie (ze Sparty do Kalamaty přes Artemisii (2,9 + 2,2 eur), kde se přesedá, a poté vlakem do Pyrgosu, 2,6 eur). Do Olympie jezdí z Pyrgosu vlak několikrát denně (0,7 eura). Z nádraží už to není do starověké Olympie daleko. Jako vždy zde najdete muzeum (kde nám schovali krosny) a o kus dál i vykopávky. Je tu několik zachovalých památek, místo kde se zapaluje olympijský oheň i původní dráha, kde se běhalo. Je zde několik pítek, s vodou si nemusíte dělat starosti.Dále si můžete přečíst články: Řecko 2008 - I. částŘecko 2008 - II. část